Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


Artikeln hämtad i sin helhet från STIM/SMIC - Biografier

Rolf Martinsson

ROLF MARTINSSON föddes i Boalt 1956. Han studerade komposition vid Musikhögskolan i Malmö 1981-85 för bland andra Hans Eklund, Sven-Eric Johanson, Jan W Morthenson, Sven-Erik Bäck, Brian Ferneyhough och Sven-David Sandström. Det är en gedigen bakgrund han har med kunskapsinflöden från ytterst skilda håll, och det är också lätt att imponeras av Martinssons egen hantverksskicklighet. Det är alltså ingen slump att han, praktiskt taget sedan de egna studieåren, själv undervisat vid Musikhögskolan i Malmö. Likaså har Martinsson blivit en omtyckt tonsättare av musiker, både för sin instrumentidiomatiska känslighet och för sin förmåga att utmana spelskickligheten.

Men ser man bara till den hantverksmässiga sidan, så att säga till de formella kvaliteterna av verklistan med sin bredd och mångsidighet, riskerar man att undgå sådant som är Martinsson själv. För i mångt och mycket litar han till sin intuition, bejakar improvisation och låter sig gärna själv överraskas. Till exempel betraktar han serien av pianoverk med titlar ur Zodiaken, skrivna för specifika pianister, som en sorts nedtecknad improvisation.

Rolf Martinsson har samtidigt brottats med yrkesrollen: "Under mitt komponerande fram till mitten av 1990-talet var jag hela tiden besvärande medveten om alla bedömare omkring mig; kritiker, kollegor, musiker, dirigenter, publik." Han talar om det stirrande 'onda ögat' som han var tvungen att göra upp med - för sin trovärdighets skull, och för att kunna utvecklas som tonsättare. Vägen dit gick via ett bitvis mer traditionellt form- och tonspråk än tidigare: orkesterverket "Dreams" som inspirerats av en Kurosawa-film, den extravagant utlevelsefulla och succéartade trumpetkonserten "Bridge", som med Håkan Hardenberger som kongenial solist gjorde ett snabbt segertåg världen över, samt den utsökta Arnold Schönberg-hyllningen "A. S. In Memoriam" för stråkorkester, är alla en sorts musikaliska landmärken för nyorienteringen i hans skapande. "Jag gjorde det ur modernistiskt perspektiv förbjudna, gång på gång." En del kritiserade honom för omsvängningen, samtidigt har han nu upplevt enorma framgångar världen över.

"Jag behöver inte längre be om ursäkt för mina konstnärliga val, och det var en förutsättning för att jag skulle kunna fortsätta att komponera och söka mig mot ett personligt tonspråk." Känner man Martinsson rätt, en konstnärsjäl som kombinerar säkerheten i handlaget med en sorts rastlös energi att inte upprepa sig, kommer han att fortsätta att överraska med stil- och uttryckskast; bilden får gärna följas av en motbild.

Tony Lundman, 2004