Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


Musikmöte över havet

av Marcus Boldeman, DN, 2008-11-06

I dag inleds årets stora Tonsättarfestival på Konserthuset i Stockholm. I Fokus står Kimmo Hakola från Finland och Rolf Martinsson från Sverige. Och på ett hörn finns filmskaparna Andrej Tarkovskij och Akira Kurosawa med.

Årets tonsättarfestival i Stockholms konserthus presenterar två nordiska män i 50-årsåldern: Kimmo Hakola från Finland och Rolf Martinsson från Sverige. De två känner inte varandra, men förenas nu med viljekraft.

- Vi vill för ett kort tag med Tonsättarfestivalen återinföra den svenskfinska unionen. Vi och vår nye finske chefdirigent Sakari Oramo är imponerade av Kimmo Hakolas och Rolf Martinssons explosivitet. De är härligt frigjorda tonsättare, säger Konserthuschefen Stefan Forsberg.

Därmed får de två komponisterna sin mest omfattande presentation någonsin. Från den 6 till 15 november framförs deras verk av fyra orkestrar, ensemblen Avanti och en handfull kammarmusiker. Dessutom har Hakola och Martinsson skrivit var sitt nytt verk för festivalen, "KIMM" respektive "Konsert för orkester". Förutom åldern har de två tonsättarna fler likheter. De har inte spelat i popband som många kompositörer av konstmusik numera gjort. Men bägge har inspirerats av film. Akira Kurosawas "Dreams" blev för Rolf Martinsson i mitten av 90-talet vändpunkten i hans skapande. Martinsson funderade på att sluta komponera, tyckte att han gått vilse bland förra seklets modernistiska och många gånger stenhårda kompositionsprinciper. Då fick han en stor beställning på ett orkesterverk av Malmösymfonikerna och bestämde sig för att släppa tyglarna. "Dreams" fick samma titel som Kurosawas film. Musiken pekade rakt mot Martinssons inre och de känslor som sprudlade i hans huvud. Massivt laddade klangkaskader verkade från treklanger till atonalitet, kopplat till en överlägsen orkesterbehandling. Resultat: ett förbluffande publikvänligt verk.

Kimmo Hakola fick inspiration från filmregissören Andrej Tarkovskijs "Offret". Han grunnade i 15 år hur han skulle tolka filmen i toner. Det landade år 2002 i oratoriet "Le sacrifice" (offret) för sopran, violin, kör och orkester.

- Tarkovskijs film visas under festivalen, men först efter att mitt stycke spelats. Jag tycker om att öppna dörrar bakåt, mot världen och traditionen, säger Kimmo Hakola.

Han poängterar också det speciella spänningsfält som är förknippat med väntan, ett tillstånd som präglar "Offret".

- Det är som den intensitet som finns i avvaktan på åskknallen efter blixten, där en sekund kan kännas som en oändlighet.

Kimmo Hakola har alltid gillat att arbeta med en otyglad stilistisk rörlighet där uttrycken möts och korsbefruktas. Han bor i Helsingfors, men föddes på landsbygden i Jyväskylä, där de tusen sjöarnas land tycks ha som mest vattenspeglar. Vattenytorna födde också Hakolas kärlek till sjöstaden Helsingfors. Men även spårvagnarna fängslade honom, i synnerhet linje 5 från Skatudden till Tölö.

- Orkesterverket "Maro" beskriver fascinationen för vattnet, kopplad till min ängslan över Östersjöns tillstånd. Ett manifest som utvecklas med en stor kadens på noten C. En gång i sitt liv kan man vara politisk.

Kimmo Hakola har nära till skrattet, speciellt då han ifrågasätter sig själv. Men är också eftertänksam och hämtar kraft ur sin breda kulturella allmänbildning.

Det nya verket "KIMM" har han skrivit för symfoniorkester.

- Jag ville hitta ett uttryck som inte är så känt. Kimm är tyska och betyder horisont. I min musik har jag sedan länge velat skapa en horisontal riktning. Med hjälp av polyfonin, det linjära, där vill jag finna nya musikaliska landskap. När jag komponerar antecknar jag gärna ord och händelser. Jag skriver dikter, flera stycken medan jag komponerar musiken. Orden går sin väg och musiken sin. Dessutom tycker jag om att måla.

Kimmo Hakola gillar rejäla orkestrar.

- Genom att pula med instrumenten kan man få fram oändliga klangkombinationer. Arbetar man med en liten orkester är det svårare, för varje konstruktion måste man fundera över om musikerna hinner andas.

Violinen var Kimmo Hakolas första instrument. Han bytte dock till piano och blev så driven att han ett tag tänkte bli professionell pianist.

- Jag behövde pianot för att helt naturligt kunna slå an hela världens harmonier, men måste jag välja min hjärtas ton så är det dock alltid violinen som gäller. Du kan sjunga med den.

Hans utveckling har gått mot större former. Det började med kammarmusik. Första orkesterverket blev sedan en pianokonsert på uppåt en timme.

Festivalens andre tonsättare, Rolf Martinsson, föddes också på landet, i skånska Boalt. Numera bor han i ett gammalt villaområde i Limhamn utanför Malmö och har aldrig lämnat Skåne. Han utbildades på den nyinrättade kompositionsutbildningen på Musikhögskolan i Malmö. Rolf Martinssons mamma Sonja var en av de tre systrarna i Göingeflickorna, som klev in i folkhemmet med nostalgiskt färgade låtar som "Kära mor", en landsplåga år 1962. Då var Rolf Martinsson sex år.

- Trion betydde mycket för mig, eftersom jag hade musik och repetitioner omkring mig. Hemmiljön andades förståelse, som öppnade vägen in till den klassiska musiken.

Speciellt påtagligt blev detta när han fått tag i en skiva med Beethovensonater. Viktigt för Rolf Martinsson blev ackorden, harmoniken. Han förklarar att han sög i sig dessa på ett mycket djupare sätt än melodi och text.

- Göingeflickorna hade bland annat en cittra, ett instrument där varje ackord hade en egen stränguppsättning. Tack vare att jag lekte med cittran lärde jag mig harmonikens grunder.

Det finns en rejäl portion energi i Rolf Martinsson. Han är en styv musikalisk hantverkare med stor kunskap, som han gillar att förmedla.

- Jag drivs av att ständigt utforska klangerna, främst i orkesterverken, för att hitta spännande uttryck. Jag söker skönheten på alla tänkbara plan. Och det finns också mycket skönt att hitta på den mörka sidan.

Hans nya verk "Konsert för orkester" är tresatsigt och går i clinch med orkesterns olika instrumentgrupper som stråkar, brass och träblås. Samtidigt förekommer spår av hans tidigare kompositioner.

- I Kurosawas film finns färg- och ljusskiftningar som är fängslande att omvandla till toner. I en skogsscen regnar det samtidigt som solen skiner. Det blir en fantastisk ridå av färg och ljus. Det är sådant jag kan fantisera om och illustrera i klingande form.

Du har sagt att en tonsättare är utsatt för många bedömare, förutom kritikerna också lärarna och åhörarna. Du vände en gång ryggen åt den världen för att ta rodret själv. Varför undervisar du ändå?

- Jag tycker om mötet med andra människor. För mig blev det en så lång väg innan jag hittade rätt, att jag därigenom förhoppningsvis kan hjälpa en student över de här trösklarna. Det finns oändliga problemlösningar för musik.

Rolf Martinsson har blivit berömd för en rad solokonserter. Den första, trumpetkonserten "Bridge", skrev han åt Håkan Hardenberger för tio år sedan. Det blev en braksuccé med orkestrala urladdningar i bästa senromantiska stil.

- Solokonserten är en kommunikativ, utåtriktad form. Det passar den sida hos mig som söker uttrycket. Där finns ett fokus på solisten, ett fokus på orkestern i mellanspelen, och ett på samspelet dem emellan.

Frodig, virtuos och roande musik. Så är det också i Kimmo Hakolas Klarinettkonsert med sina medryckande klezmerrytmer. Att bägge tonsättarna gillar att ta ut svängarna i sina solokonserter är ytterligare något som förenar dem. Därför är det ingen slump att Martinssons trumpetkonsert och Hakolas Klarinettkonsert avslutar festivalen.