Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


 

Spännande musik med surpriser

Christian Lindberg / Kungliga Filharmonikerna / Sakari Oramo
Mats Lidström / Norrköpings Symfoniorkester / Thomas Søndergård

av Thomas Anderberg, DN, 2008-11-09

För 23:e året i rad är det tonsättarfestival på Konserthuset, denna gång med svenskt-finskt tema. De två inledande konserterna var fyllda av överraskningar, skriver Thomas Anderberg.

Trots att många författare räknat musiken som den främsta bland konstarter tycks ordet åtminstone ha en fördel över musiken. Medan ordet kan uttala sig om såväl musiken som litteraturen får tonen nöja sig med att spegla sig själv.

En som tycks vilja utmana den ordningen är Kimmo Hakola, en av kompositören i årets Tonsättarfestival. Att döma av de inledande konserterna ser det ut att bli en spännande historia. Hakolas musik är så fylld av överraskningar att den tycks gjord för att undgå beskrivningar. Exempelvis skulle en något så när rimlig sammanfattning av det nyskrivna stycket "Kimm" kräva hela den här recensionens utrymme, och då hade man nog ändå utelämnat detaljer som det plötsligt uppdykande avsnittet som erinrar om "Onedinlinjens" musik hämtad ur Khatchaturians "Spartacus" liksom rumbapartierna mitt i eller mariachitrumpeterna i det storvulna avsnittet mot slutet.

Men Kimmo Hakolas musik tycks dessutom utsäga något om de delar av verkligheten som språket inte kan nå. Samtidigt tycks han vilja driva gäck med hela projektet. Inte ens om alla slog sina kloka huvuden ihop skulle man väl begripa varför den lilla orkesterdikten om havet, "Maro", ska avslutas med ett utdraget finalparti i värsta Hoffnung-anda. Ett avsnitt som dessutom är ett återbruk av avslutningen på femte satsen i den stora pianokonserten som på fredagen framfördes med bravur av Henri Sigfridsson tillsammans med Norrköpingssymfonikerna under Thomas Søndergårds säkra ledning.

Som Hakola själv konstaterade fungerar den här väldiga konserten som något av ett bibliotek för hans senare produktion. Ur detta musikarkiv har han senare lånat en hel del, men somliga saker som det för en pianokonsert så egendomliga avsnittet för två fagotter och trummor har i efterhand möjligen ansetts alltför besynnerligt och förpassats till det bakre lagret.

Hakola verkar just genuint intresserad av att överraska (snarare än att provocera). Festivalens andra tonsättare, Rolf Martinsson, tycks mer lockad av att behaga. Men eftersom det alltför förväntade slipar av njutningen så kan också Martinsson då och då bjuda på en surpris.

I den för festivalen beställda orkesterkonserten utsätter Martinsson exempelvis musikerna och publiken för några rejäla tempo- och volymryck. Martinsson är förtjust i brusande orkesterklang, och han vet verkligen hur man använder verktygen. Men han är också klok nog att veta när han ska tämja lusten att bre på. Det är exempelvis ett klokt drag att följa upp första satsens Debussy-goes-to-Broadway med en sats för enbart stråkar. Och höll han igen lite på forte- och showbiz-excesserna skulle nog effekten bli än starkare.

För som framgår av tredje satsens inledning har Martinsson en lyrisk ådra som klarar sig fint på egen hand. Sådana avsnitt av genuin "gammaldags" skönhet finner man också i den vackra hyllningen till romantikern Schönberg, "A S in memorian", liksom i avsnitt av trombonkonserten "Fairlight" (där Christian Lindberg excellerade), och i stora delar av cellokonserten, som i fredags framfördes med lidelse av verkets beställare, Mats Lidström.