Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


 

Drömska och snabba toner i skön kontrast

Stockholms Nya Kammarorkester / Michael Bartosch

av Lars Hedblad, SvD, 2008-11-13

Fyra verk för kammarorkester av festivalobjekten Kimmo Hakola och Rolf Martinsson stod på onsdagens program. Det var förnuftig planering att lägga Martinssons milda alster mellan Hakolas mer agiterade.

Inspirationskällan till Martinssons Kalliope för stråkorkester op 66 var, enligt tonsättaren, Stravinskijs balettmusik Apollon Musagète. Här sökte Stravinskij medvetet undvika kontraster, eftersom hans idé om verket var en romantisk "vit balett".

I Kalliope har Martinsson gett de nio muserna var sin sats, och grupperat dessa i tre avsnitt med inbyggda tempokontraster. Men man hade önskat mer profil och variation. Verket gjorde ett eklektiskt, drömmande intryck, likt Schönbergs Verklärte Nacht.

Samma diffusa känsla fick man i String moments för stråkorkester op 55, där romantiskt hållna sektioner omger en lång, statisk mittdel med särskilda spelarter som flageoletter.

Mot denna ljumhet stod Hakolas agiterade stycken. Enligt programkommentaren rusar ett ­sårat vilddjur fram i inledningsverket, Sinfonietta. Stråkarna stressar med nervöst upphackade rörelser, vilka balanseras av långa legatolinjer i det lugna blecket. Men även blåsarna dras in i den hetsiga motoriken mot slutet.

Ett bra verk, men det bästa inslaget var det som avslutade konserten (beklagligt för dem som droppade av i pausen), nämligen Hakolas Kammarkonsert från 2001.

Här används concertoformen, med enskilda musiker i ensemblen som solister. I centrum av de fem satserna står det långa amoroso, där Hakola hyllar kärleken som kraftkälla. Man absorberades av kvaliteten i detta drygt halvtimmeslånga, rikt omväxlande verk.

Även här fanns - stundvis - en energisk diskontinuitet, som i satsen forza, con fuoco, men nu utan aggressioner. Istället var den enligt tonsättaren ett uttryck för den nödvändiga "dagliga lunken".

I sista satsen, misterioso, går livet mot sitt slut, ej med sorgsen utan öppen blick. En nästan optimistiskt ljus hymn till den eviga fortgången.

Genomgående ett ypperligt musicerande av Stockholms nya kammarorkester. Och en eloge till dirigenten Michael Bartosch, som med två dagars varsel fått rycka in för en indisponerad Kimmo Hakola. Med klok, inlevande dirigering gjorde han en berömlig insats.