Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


 

Ollikainen lockar fram sötman hos stråkarna

Magnus Båge, Jacques Werup, Jan Stigmer / Gävle Symfoniorkester / Eva Ollikainen
Hans Fredholm, ljussättning

av Carl-Gunnar Åhlén, SvD, 2008-11-14

Vilken bakgrundsfärg passar bäst till ett framförande av Rolf Martinssons deklamatorium Vid tidens slut? Möjligen grönt, men bättre höstlövsgult ty Jacques Werups inkomponerade dikt, som han själv pregnant och eftersinnande reciterade på torsdagskvällen, är ett vemodigt farvältagande till familjen och livet.

Dock inte blodrött - den ena av de tre sömnframkallande nattbelysningar som ljuskonstnären Hans Fredholm lät sprida över musiken av den främste poeten i det omaka tonsättarparet i Konserthusets festival.

Intuitiv, dagdrömmande, försjunken i något som är frånvaro och närvaro samtidigt - mycket av vad som sagts om Gunnar Ekelöfs dikter stämmer förunderligt väl med stämningarna i Rolf Martinssons tonspråk.

Detta att musiken liksom växer fram ur Werups dikt ger en försmak av vad som månde komma ur en operabeställning in spe.

Under den gångna veckan har jag kommit på mig med att ofta gå och tänka på hans musik. Och det är ju ur sådana minnen som en tonsättare växer i betydelse. Även om hans musik undviker konflikter till skillnad från festivalbrodern Kimmo Hakola, spåras musikdramatiska frön redan i orkesterverket Dreams efter Akiro Kurosawas episodfilm från 1990. Dreams borde ha visats på festivalen, precis som Offret av Tarkovskij.

Ett tiotal extrakrafter krävdes för att den naggande goda symfoniorkestern i Gävle skulle kunna bidra till festivalen med detta nyckelverk från 1995 med dess stormfyllda innehåll, tätt bestyckat med akustiska utropstecken som briserar och skingras i otaliga tonskärvor innan musiken lägger sig till ro.

Eva Ollikainens strama och exemplariskt fokuserade ledarskap garanterade ett lysande resultat och lockade fram sötman i den fina stråksektionen, särskilt i Werup-stycket och de båda solokonserter som inledde och avslutade konserten.

Förmågan att få flykt i melodiken delar Martinsson med Lars-Erik Larsson. Som i den nya violinkonserten som Jan Stigmer spelade inte bara briljant utan överraskande nog också utantill. Att solisten inte är mera känd utan till och med annonseras som finsk är värt en tankeställare.

Den förnämlige flöjtisten Magnus Båge egenhändigt konstruerade glissando-manick använder Martinsson i den kontrasterade mittdelen i den dagdrömmande flöjtkonserten Shimmering Blue (2005). Glenn Larsson bistod på vibrafon och på cymbaler i Martinssons jazziga extranummer Energy.