Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


 

Fria tyglar med Oramo

Håkan Hardenberger, Kari Kriikku / Kungliga Filharmonikerna / Sakari Oramo

av Carl-Gunnar Åhlén, SvD, 2008-11-16

När årets festivaltonsättare presenterades i höstnumret av Konserthusets välskötta programtidning "Lyssna" tyckte man som läsare att de båda var svåra att skilja åt. Om svensken Rolf Martinsson hade parats ihop med förslagsvis finländaren Jouni Kaipainen hade det kanske funnits anledning. Men efter de gångna tio festivaldagarna och i synnerhet lördagens attraktiva avslutningskonsert står det klart att den utvalde Kimmo Hakola i allt väsentligt framstår som Martinssons mentala och stilistiska antipod. Den förre som försvarare av friheten i musiken, den sistnämnde som försvarare av tryggheten i hantverket.

Hakola har visserligen varken skägg eller långt hår, men i hjärtat är han en sann proggare med allt vad det innebär av satirisk hållning och kritisk distans. Ett stort mått av improvisation präglar hans verk.

Rolf Martinsson å andra sidan torde vara ganska ensam om att efter framföranden av hans verk begära in orkesterstämmorna för att ta vara på musikernas anteckningar. Svaret på varje tänkbar fråga måste framgå av noterna innan de trycks. Repetitionerna ska användas till annat än korrigeringar.

Det är lätt att få hästar i sken i ett partitur men svårt att få stopp på dem. De stannar inte vid ett dubbelstreck utan fortsätter att galoppera i lyssnarnas huvuden. Men Martinsson släpper aldrig lös en rytm utan att hålla i tömmarna. Konsten att bromsa genom att tunna ut klangen ­demonstrerar han skickligt i öppningsnumret "Open mind".

Sådana finesser oroar inte Hakola, som i sin klarinettkonsert ofta låter rytmen komponera åt honom. Redan från början rycker han i benen på den oförliknelige solisten Kari Kriikku. Snart dansade även dirigenten Sakari Oramo och om det funnits plats hade publiken säkert följt hans exempel.

Att hålla tillbaka är däremot inte Oramos styrka; när han dämpar är det som ansats till ett crescendo. Så starka kulminationer som i Martinssons trumpetkonsert Bridge tror jag aldrig ha hörts i Konserthuset. Det under mödosamma år uppbyggda personliga uttrycket i orkesterklangen gick förlorat i en akustisk och fysiskt smärtande gråzon. Men när orkestern inte sköljde över Håkan Hardenberg njöt man av den brysselspets av toner som han knypplade med sin underbart vackra trumpetton.