Framföranden

Klicka på länkarna för mer information.

2017-11-04 Hong Kong
Double Bass Concerto No. 1

2017-11-23 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-25 Melbourne
Ich denke Dein...

2017-11-28 Stockholm
Suite Fantastique

2017-12-10 Amsterdam
Carillon

2017-12-17 Vienna 1:2
Garden of Devotion

2017-12-17 Vienna 2:2
Garden of Devotion

2018-01-18 Kristiansand
Poem for Orchestra No. 1

2018-02-01 Katowice
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-01 Polish Radio Live Broadcasting
Bridge - Trumpet Concerto No. 1

2018-02-14 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Malmö
Shimmering Islands

2018-02-15 Palma de Mallorca
Ich denke Dein...

2018-02-24 Giresta
Suite Fantastique

2018-03-02 Växjö
Airy Flight

2018-03-03 Tingsryd
Airy Flight

2018-03-04 Hultsfred
Airy Flight

2018-03-11 Dalby
Lukaspassionen

2018-04-04 Arboga
Tidig gryning

2018-04-05 Västerås
Tidig gryning

2018-04-07 Södertälje
Tidig gryning

2018-04-08 Örebro
Tidig gryning

2018-04-13 Vänersborg
Suite Fantastique

2018-05-23 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-05-24 Stockholm
Ich denke Dein...

2018-06-18 Amsterdam
Garden of Devotion
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
To the Shadow of Reality
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
Kalliope
CD recording, Challenge Classics

2018-06-18 Amsterdam
A. S. in Memoriam
CD recording, Challenge Classics

2018-06-21 Kaiserslauten (10.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-21 Kaiserslauten (13.00)
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-22 Dillingen
Double Bass Concerto No. 1

2018-06-30 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-07-03 Zürich
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2018-09-16 Lerum
Tidig gryning

2018-09-23 Växjö
Tidig gryning

2018-11-28 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-29 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-11-30 Zürich
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2018-12-16 Helsingborg
Arrangement on Songs by Franz Berwald

2019-01-17 Malmö
Opening Sounds

2019-01-19 Malmö
Opening Sounds

2019-02-05 Malmö
To the Shadow of Reality

2019-05-10 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-11 Estonia
Ich denke Dein...

2019-05-12 Estonia
Ich denke Dein...

2019-06-13/14? Winterthur
A. S. in Memoriam

2019-06-13/14? Winterthur
Arrangement on Songs by Alexander von Zemlinsky

2019-09-05 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-06 Malmö
New piece (semi staged)

2019-09-07 Malmö
New piece (semi staged)

2019-10-25 Växjö
Till skuggan av en verklighet

2019-10-25 Växjö
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-26 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-26 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2019-10-27 ??
Till skuggan av en verklighet

2019-10-27 ??
Arrangement on Infelice by Felix Mendelssohn

2020-09 Stockholm
Amy Foster


Ongoing Work

A concert opener - HSO co-commission. World premiere 2017-05-18 with the Helsingborg Symphony Orchestra under the baton of Stefan Solyom at Helsingborg concert hall.


 

Gott och blandat

Magnus Båge, Jacques Werup, Jan Stigmer / Gävle Symfoniorkester / Eva Ollikainen / Hans Fredholm, ljussättning
Anders Kilström, Heikki Nikula, Cecilia Zilliacus och Johannes Rostamo
Håkan Hardenberger, Kari Kriikku / Kungliga Filharmonikerna / Sakari Oramo

av Thomas Anderberg, DN, 2008-11-17

Årets tonsättarfestival i Stockholm är slut. Den har bjudit på stor variation. En av lördagens höjdpunkter var Kari Kriikkus framförande av "Le sacrifice". Med allt som allt nio konserter har årets tonsättarfestival inneburit en rejäl exponering av två tonsättare som innan festivalen knappt ens kände till varandra.

ATT DET INTE blivit enahanda beror delvis på att Rolf Martinsson och Kimmo Hakola har skiljaktiga profiler som kompletterar varandra. Hakola är den kärvare, med högmodernismens arsenal till hands från genombrottet med den första stråkkvartetten, som för en vecka sedan fick ett energiskt framförande av medlemmar ur Avanti!-ensemblen. Ett annat exempel från denna högexpressiva start är soloviolinstycket "A mÍme les échos" som Cecilia Zilliacus framförde i fredags, lugnt och behärskat, trots att musiken tycks skriven av "en steroidmatad Paganini" och föreskriver såväl stampande som aviga speltekniker. Grepp ur den perioden har Hakola stundtals använt också på senare år, då hans uttryckssätt annars blivit mer publiktillvänt, såväl i allvar - som i det gripande oratoriet "Le sacrifice" - som i humor, vars tydligaste resultat är klarinettkonserten, något av det roligaste som skrivits, åtminstone när den framförs av Kari Kriikku, som skedde nu i lördags.

ROLF MARTINSSON är mer lyriskt orienterad, med en slipad - någon gång blankslipad - yta som välvs över en längtan efter sådana alltför ofta förhånade kvaliteter som glädje, värme och skönhet. Det är en generös hållning och Martinsson är dessutom storsint nog att bjuda in en rad tonsättarkolleger till en egenregisserad tonsättarfest. På hans musmatta som skymtar på en bild i programboken manar Gustav Mahler till stordåd, men det har ännu inte gett några hörbara resultat. Däremot figurerar Rachmaninov i den av Jacques Werup beställda melodramen "Vid tidens slut" som i torsdags framfördes av Werup med utmärkt stöd av Gävleborgssymfonikerna och dirigenten Eva Ollikainen. Den engelske idyllikern Delius spökar i den något bleka flöjtkonserten (där Magnus Båge fick rikliga tillfällen att demonstrera den egenhändigt konstruerade mekanism som möjliggör glissandon), liksom i den rakt igenom lyriska violinkonserten, där Jan Stigmer övertygade i solostämman.

Mer överraskande var den ryske mystikern Skrjabins entré i pianostycket "Gemini" som Anders Kilström spelade vid fredagens soppkonsert. De mörka stämningar som här kom till uttryck märker man annars sällan i Martinssons tonspråk. Som mest blir det förbiglidande skuggor, som i trumpetkonserten, som fortfarande framstår som Martinssons främsta verk. Håkan Hardenberger infogade sömlöst solostämman i orkesterväven, som här bär spår av de tonsättare Martinsson brukar nämna som förebilder: Alban Berg och Witold Lutoslawski.

MEN DET ÄR nu inte som om Martinsson gått runt med en varukorg och plockat åt sig godsaker på impuls. I stället har han med dessa lån framhävt den personlighet som presenterades i genombrottsverket "Dreams" och som funnit en plats på andra sidan om postmodernismen - i en postironisk förlängning. Som en klok festarrangör ser han till att variera utbudet, och i likhet med Hakola tycks han ha ett fågelperspektiv på sitt skapande - en helhetskänsla som bidrog till att göra festivalen underhållande och lagom mättande. Att man inte överskattat förväntningarna framgick av att festivalens sista konsert var mer välbesökt än den första, antagligen unikt i den här nu tjugotre år gamla tonsättarsatsningen.